Styrelsen består av fem ordinarie medlemmar och fyra ersättare (ett sätt att trygga föreningens framtid)
Den röda tråden i vår verksamhet är att alltid uppdatera och informera våra medlemmar. ”Medlemmar i fokus” styr vårt tänkande.
Vår ambition är att i möjligaste mån söka samarbete med andra nordenföreningar på Nordkalotten eller aktörer som genomför aktiviteter med nordiskt inslag, typ underhållning, föreläsningar, utbildning osv.
Projektet Tillsammans/Yhdessä genomför vi med lokalavdelningarna i Kemi och Tornio. Vi vill återskapa det ”gränsöverskridande livet” som det var innan pandemin. Resan till Island var ett samarbete med Norden i Gävle och Piteå. De senaste större aktiviteterna.
Via mejl, Facebook och hemsidan informerar vi om aktiviteter som kan vara av intresse för läsaren/mottagaren. Sidan ”Vänner till Föreningen i Haparanda” har minst 340 registrerade medlemmar från Norge, Finland, Sverige och USA. Vissa inlägg har upp till 10 000 besökare. Målsättningen är att på denna sida berätta/informera om händelser som kan vara av intresse för oss, som har anknytning till Nordkalotten. Ett ypperligt sätt att informera/marknadsföra Föreningen Norden och Den Nordiska Tanken
Vårt önskemål om att bli vänförening med Föreningen Norden i Göteborg handlar om att testa något nytt. Modellen vänorter fungerar inte, men vänförening kanske gör det? Vi hoppas på en spännande resa! Det fanns en tid då väldigt många från norra Finland och Sverige sökte sig till Göteborg för en ny framtid. Idag har vi kontakt med några av dessa och då har frågan uppstått om det finns intresse för hur första och andra generationens liv ter sig idag och har vi något att lära oss av det?
Detta är en kort sammanfattning av vår verksamhet och visioner.
Historia
I Föreningens Nordens centrala verksamhetsberättelse från 1943 framgår att i Norrbottens länskrets, sex avdelningar, fanns 520 medlemmar.
Haparanda lokalavdelning av föreningen Norden bildades 24 september 1943. Ordförande var rektor Hugo Tenerz. Föreningen Norden Haparanda, är en nordisk förening! Att rekrytera och behålla medlemmar är en viktig del av föreningens kärnverksamhet. Utan medlemmar, ingen förening. Utan förening, ingen verksamhet. Utan verksamhet, ingen nordisk nytta.
Vi fokuserar i första hand på nordiska frågor, som handlar om att underlätta människors möjligheter att leva och bo i Norden. Att skapa förutsättningar för mellanfolkliga kontakter på Nordkalotten och i Barentsregionen stimulerar till utveckling och framtidstro. En grundpelare för ett levande Nordkalotten!
Vår förhoppning är att Du som är medlem i föreningen, finner att vårt program är intressant, samt att Du som väljer att bli medlem, känner Dig varmt välkommen. Om du inte gjort det än, så skicka gärna din e-postadress till någon av styrelsemedlemmarna för att underlätta informationsspridningen.
Som medlem stöttar du oss att driva frågor kring ett bättre Norden att bo och leva i. Pandemin visar tydligt hur mycket som återstår att göra i det nordiska samarbetet och det om något har gett oss energi att fortsätta kämpa.
Av huvudmedlemsavgiften på 175 kr får vi behålla 25 lokalt och hela familjemedlemsavgiften på 50 kr.
Styrelse:
Ola Backe ordförande, e-post backe.ola@gmail.com
Sally Holmgren sekreterare
Hans Rahkola kassör
Christina Lugnet ledamot
Kari Roininen ledamot
Ersättare: Ritva Angeria, Eija Stenberg och Kari Tikkala.
”*” anger obligatoriska fält