Bilden bredvid är från då Föreningen Norden i Piteå den 6 augusti fick kärt vänbesök från Föreningen Norden Pohjola, Kemi. De hade samlat ett 20 tal medlemmar från Norra Finland för en bussresa med destination Stora mässan på Nolia i Piteå. Efter rundvandring på mässan fortsatte programmet med en guidad busstur i Pitebygden.
På Storstrands kursgård och konferens väntade därefter fler medlemmar från Piteå och Luleå för att dela en sommarmåltid med de finska gästerna. Vi blev ett 40 tal Nordenvänner som avnjöt den goda maten med grillspett/räksallad och pannacotta med bär till kaffet. Kring borden blev det många intensiva och inspirerande utbyten av idéer, erfarenheter och helt enkelt trivsamma mixade samtal på finska och svenska. Kvällen avslutades på deras begäran med att ordförande Birgitta Huuva gjorde en personlig exposé över Piteås nationalklenod – palten.
Vi har i vår förening samarbete med Piteå Bibliotek, Piteå Museum, ABF, Studio Acusticum, Kaleido, ABF och skolorna i Piteå. Vi har olika föreläsningar, som tar upp aktuella frågor. På Nordens dag 23/3 brukar vi ha Nordiskt Gästabud. På sommaren har vi tidigare haft en kurs i svenska för finska och isländska ungdomar, där vi även haft med nyinflyttade pitebor. Kursen benämns ”Intensiv språk- och kulturkurs i svenska”- eller ”Framnäskursen.”
Kontakta någon i vår styrelse:
Ordförande: Birgitta Johansson Huuva
Sekreterare: Magdalena Andersson
Kassör: Britta Berglund
”*” anger obligatoriska fält